Analiza składu ciała

Zbadanie samej masy ciała za pomocą tradycyjnej wagi to trochę mało jeżeli chodzi o monitorowanie naszego organizmu. Jest to szczególnie ważne przy dostosowywaniu sposobu żywienia i aktywności fizycznej.

Badanie na którym powinniśmy się opierać to analiza bio-impedancji ciała (BIA – Body Impedance Analysis) która opiera się na zasadzie, że tkanka mięśniowa, kości i woda, przewodzą elektryczność znacznie lepiej niż tkanka tłuszczowa, która ma dużo mniej wody niż one. Podczas badania przez ciał przepływa prąd o niskim natężeniu. Tłuszcz stawia większy opór niż mięśnie czy kości i łatwo można go odróżnić od nich.

Sam pomiar zaleca robić się nawet raz w tygodniu. Jednak wszystko zależy od celu jaki sobie stawiamy we współpracy ze specjalistą. Obsesyjne podchodzenie do pomiarów też jest niezdrowe i o tym należy zdecydowanie pamiętać. !!!

O czym należy pamiętać analizując otrzymane pomiary:

Aby obniżyć procent tłuszczu w ciele nie wystarczą same ćwiczenia. Potrzebna będzie również analiza codziennego menu i poddanie je kontroli specjalisty aby wychwycić i wyeliminować błędy żywieniowe.

Podstawowa Przemiana Materii ( BMR) to obliczenia intuicyjne. Wiek metaboliczny wskazuje średni wiek charakterystyczny dla tempa metabolizmu. BMR (Podstawowa Przemiana Materii) zaczyna się obniżać od 16/17 roku życia. Często wskaźnik takiego wieku cieszy pacjenta, który ćwicząc i prawidłowo jedząc „młodnieje”, z drugiej strony, kiedy diagnoza pokazuje wiek wyższy niż biologiczny – motywuje go do podjęcia zmian w stylu życia.

Zawartość tkanki tłuszczowej w ciele pozwala zdiagnozować nadwagę i otyłość. W zależności od wieku przyjmuje się różne normy.

Procent wody – to ogólna zawartość wody w organizmie. On obniżania się wraz ze wzrostem zawartości tkanki tłuszczowej. Zawartość wody powinna wahać się w granicach 45-60% dla obu płci, jednak mężczyźni będą mieć ten parametr wyższy z uwagi na większą masę mięśniową.

Masa mięśniowa – mięśnie są cięższe niż tkanka tłuszczowa. Kontrola masy mięśniowej daje bardzo dokładny obraz składu i zmian ogólnej masy ciała. Normy są dostosowane do stopnia aktywności fizycznej.

Stopień otłuszczenia narządów – wskaźnik tłuszczu, który otacza narządy wewnętrzne w części brzusznej. Im wyższy, tym poważniejsze ryzyko cukrzycy typu II, nadciśnienia tętniczego czy podwyższony poziom cholesterolu i/lub trójglicerydów. 1-12 – prawidłowy poziom, 13-59 – nadmiar tłuszczu wisceralnego.

A teraz parametry jakie znajdziecie na wydrukach:

weight- Masa ciała (kg)
BMI – Body Mass Index

FAT –Procent tkanki tłuszczowej (%)

Tkankę tłuszczową można podzielić na dwa rodzaje na tkankę tłuszczową białą oraz brązową. Tkanka tłuszczowa biała pełni zasadniczo funkcję magazynującą, chroni organy wewnętrzne przed urazami mechanicznymi. Tkanka brązowa bierze udział w termogenezie, zamianie energii na ciepło. Jest jej niewiele w naszym organizmie. Tkanka tłuszczowa pełni także funkcję wydzielniczą. Nasuwa się pytanie czym pod względem budowy różnią się oba rodzaje tkanek, otóż:

tkanka tłuszczowa biała – zbudowana jest z dużych komórek tłuszczowych (adipocytów), w których znajdują się małe ilości cytoplazmy, małe jądro, a większość stanowi tłuszcz (około 85 %).

tkanka tłuszczowa brązowa – zbudowana jest z mniejszych komórek tłuszczowych (adipocytów), w których znajdują się mitochondria i nieco mniejsza niż w białek ilość tłuszczu

FM – Masa tkanki tłuszczowej (kg)

FFM – Beztłuszczowa masa ciała (kg)

Beztłuszczowa masa ciała, czyli inaczej „ciało szczupłe” to mięśnie, kości, narządy wewnętrzne oraz komórki krwi ; jest ona odpowiedzialna za spalanie kalorii. Odpowiednia masa tej „tkanki” to warunek dobrej przemiany materii. Dobrze zatem, aby poziom beztłuszczowej masy ciała był odpowiednio wysoki. .

Określa masę na którą składają się mięśnie , narządy wewnętrzne ( mózgowe) , płyny ustrojowe i kości . Beztłuszczowa masa ciała charakteryzuje się stałym stopniem uwodnienia i zawiera ok. 73-75% wody , 2-5% lipidów i 20% stałych czynników komórkowych.

Zmiany w ilości beztłuszczowej masy ciała polegają na rozwoju lub redukcji układu mięśniowego.

Muscle Mass – Masa mięśni (kg)

Układ mięśniowy (łac. systema musculorum) – istnieją dwa rodzaje mięśni, które przeciętnie stanowią 40% masy całego ciała. Typowy mięsień szkieletowy zbudowany jest z brzuśca oraz ścięgien. Brzusiec jest skupieniem włókien mięśniowych. Ma czerwone zabarwienie ze względu na obecność barwnika – mioglobiny. Większość mięśni ma jeden brzusiec, np. mięsień pośladkowy, niektóre mają ich jednak więcej, np. mięsień dwugłowy ramienia.

Najprostsze mięśnie w ciele człowieka to mięśnie gładkie odpowiedzialne za ruchy bezwiedne, takie jak rozszerzanie źrenic, skurcze jelit i żołądka. Mięśnie poprzecznie prążkowane umożliwiają poruszanie się. Mają bardziej złożoną budowę niż mięśnie gładkie i powstały później w procesie ewolucji. Specjalna grupa mięśni poprzecznie prążkowanych powoduje rytmiczne ruchy serca pompującego krew.

Bone Mass – Masa mineralna kości (kg)

Jest to wskaźnik określający zawartość minerałów w kośćcu . Masa mineralna kości uzależniona jest od wieku , masy ciała stanu hormonalnego , stopnia osteoporozy.

Normy dla kobiet
Poniżej 50 kg – 1,95 kg
50 – 75 kg – 2,40 kg
Powyżej 75 kg – 2,95 kg

Normy dla mężczyzn
Poniżej 65 kg – 2,66 kg
65 – 95 kg – 3,29 kg
Powyżej 95kg – 3,69 kg

TBW – Masa wody w organizmie (kg)
TBW – Procent wody w organizmie (%)

Woda odgrywa istotną rolę w wielu procesach organizmu i występuje w każdej komórce , tkance i narządzie. Utrzymanie prawidłowego poziomu wody zapewnia efektywne funkcjonowanie organizmu. Poziom wody w organizmie zmienia się w sposób naturalny w ciągu dnia i nocy. Picie dużej ilości przed badaniem zwiększy wynik tkanki tłuszczowej a także masy ciała.Ludzki organizm składa się w 55-75% z wody, która stanowi ponad połowę masy ciała. Oznacza to, że każdy z nas ma w sobie 38-45 litrów wody. Krew składa się w 83% z wody, mięśnie w 73%, tłuszcz w 25%, a kości w 22%. Woda znajduje się w każdej komórce i narządzie. Pomaga min. utrzymywać stałą temperaturę ciała, transportować składniki odżywcze i produkty przemiany materii, nawilża skórę, „naoliwia” stawy.Organizm przeciętnego człowieka zużywa około 2,3 litra wody dziennie. Wydalamy ją z wydychanym powietrzem, z moczem i potem. Woda jest podstawowym składnikiem organizmu i po prostu eliksirem życia zapewniającym ewolucję. Tak człowiek jak i wszystkie inne rodzaje życia rozwinęły się w wodzie. Faktem jest, że człowiek nie tylko wyszedł z wody ale w około 2/3 jest z niej zbudowany. Mało wyobrażalne ilości przemieszczają się przez ciało człowieka. W ciągu 24 godzin przez nerki przepływa ok. 2000 l. a przez ludzki mózg 1400 l. Wypełniane, w tym czasie, przez wodę funkcje są bardzo różnorodne. Występuje ona jako budulec, rozpuszczalnik, środek transportu i chłodziwo. Stąd zrównoważona zawartość wody jest ważnym wymogiem właściwego funkcjonowania całego ludzkiego organizmu

Metabolic Age – Wiek metaboliczny

Służy do obliczania BMR i wskazuje średni wiek związany z typem przemiany materii. Jeśli wiek metaboliczny jest wyższy niż wiek rzeczywisty . Oznacza to , że trzeba zwiększyć tempo przemiany materii poprzez zwiększenie aktywności fizycznej , poprzez rozbudowę masy mięśniowej i zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej

VF – wskaźnik tłuszczu visceralnego (trzewnego)

Trzewna tkanka tłuszczowa to tłuszcz , który jest zgromadzony wewnątrz jamy brzusznej , wokół najważniejszych organów w jamie brzusznej . Z wiekiem następuje przesunięcie tkanki tłuszczowej w okolice brzucha przy stałej masie ciała .

Prawidłowy poziom tłuszczu trzewnego określamy w skali 1-59 .

Wynik 1-10 zmniejsza ryzyko wystąpienia pewnych chorób , takich jak choroba serca , wysokie ciśnienie krwi , wystąpienie cukrzycy typu 2 .

Wynik powyżej 10 pokazuje iż należy wprowadzić zmiany w stylu życia poprzez zmianę diety i lekkie ćwiczenia .

BMR- Podstawowa przemiana materii (kcal/dobę)