Diet&Fit od kuchni

Zapraszam Was do mojej autorskiej koncepcji projektu, który ma za zadanie uświaodmić Wam jakie błędy popełniacie podczas stosowania różnego rodzjau diet. Do tego projektu zainspirowały mnie moje Klientki, które pomimo stosowania różnych programów żywieniowych nadal nie widziały pożądanych rezultatów, a skoro nie widać… pora przyjrzeć się produktom. Bo diabeł tkwi w szczegółach!

Okres jesienno-zimowy to pora na pyszne zupy. Mnie one kojarzą się głównie z okresem dzieciństwa i pysznymi zupami pomidorowymi i ogórkowymi, które nie były nafaszerowane chemią. 

Dlatego chciałabym abyś przyjrzała się kostce rosołowej, która bardzo czesto wrzucana jest jako baza do różnego rodzaju zup. Skład takiej małej kosteczki jest spory : sól, tłuszcz roślinny, wzmacniacze smaku: glutaminian monosodowy, inozynian disodowy, guanylan disodowy, skrobia, tłuszcz kurzy (3%), aromaty (w tym gorczyca), kurkuma, marchew, cukier, ekstrakt drożdzowy, natka pietruszki, nasiona selera, kwas cytrynowy, ekstrakt mięsa kurzego (0,01%), barwnik: karmel amoniakalny.

 

E 621 – glutaminian monosodowy (sodu) – dodatek do produktów wzmacniający smak, używany głownie w zupach w proszku i puszkach oraz niektórych wyrobach mięsnych, drobiowych, warzywnych czy rybnych. Pozytywną sprawą używania glutaminianu sodu jest zredukowanie ilości sodu w pożywieniu przy jednoczesnym zachiwaniu smaku potraw. Setki badań potwierdziły że jest substancją bezpieczną dla konsumenta, jeżeli jest spożywany w zalecanych ilościach, jednak … zbyt duże spożycie tego dodatku jest posądzane m.in. o bóle migrenowe, ślepotę, uderzenia gorąca czy wzmaganie astmy u chorych na nią.

E 631 – inozynian disodowy – wzmacniacz smaku i zapachu, dodawany do przypraw sypkich, sosów w proszku, koncentratów, wędlin. Zaliczany do substancji nieszkodliwych jednak nie zaleca się spożywania go przez osoby chore na kamicę nerkową.
E 627 – guanylan disodowy – wzmacniacz smaku i zapachu, dodawany do  przypraw sypkich, sosów w proszku, koncentratów, wędlin. Zaliczany do substancji nieszkodliwych jednak spożywany w dużych ilościach może powodować bóle głowy.
E 150c – karmel amoniakalny –  dodawany do takich produktów jak napoje typu cola, piwo, słodycze czy chleb.Oficjalnie E150-c uznane jest za bezpieczne, jeśli spożycie nie przekracza dopuszczalnego poziomu (ADI) – 200 mg/kg masy ciała/dobę (dla wszystkich barwników karmelowych). Niestety nie ustalono maksymalnego poziomu w żywności. Musimy, więc ufać, że producenci stosują go „zgodnie z dobrą praktyką produkcyjną. W świetle najnowszych badań lepiej go jednak unikać gdyż może powodować obniżenie odporności, nadpobudliwość, nowotwory tarczy, wątroby, płuc.  

 

Tłuszcz roślinny utwardzony. 

Najgorszy ze składników kostki. Najgorszy i najtańszy o długim okresie przechowywania. Wobec tych niewątpliwych zalet a także wpływu na poprawę walorów smakówych, składnik ten znajdziesz w wielu produktach. Dlatego nie dziw się, że tyjesz skoro udowodniono, że tłuszcze roślinne a dokładniej izomery trans kwasów tłuszczowych

  • znacznie zwiększają ryzyko chorób serca i cukrzycy
  • tworzą w tętnicach trwałe złogi co w konsekwencji prowadzi do miażdżycy, wylewów i zawałów serca
  • drastycznie zwiększają zachorowania na raka jelita grubego
  • powodują problemy z cholesterolem zwiększając ilość złego (LDL) a zmniejszając ilość dobrego cholesterolu (HDL)
  • powodują chorobliwą otyłość 

 

Prawda, że smaczne i zdrowe?….

 

A na koniec kilka porad jak unikać zabójczych tłuszczów trans:

  • unikaj żywności wysoko przetworzonej
  • czytaj etykiety
  • rób świadomie zakupy
  • zamiast gotowych przekąsek wybieraj owoce i warzywa
  • smażenie zastąp pieczeniem,gotowaniem, gotowaniem na parze lub grillowaniem

Post Author: admin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *