Jaki napój wybrać?

To pytanie od zawsze rodzi wiele dylematów szczególnie wśród początkujących biegaczy. Rynek oferuje nam napoje hipotoniczne, izotoniczne, hipertoniczne i energetyczne. Ale jak w tym wszystkim się połapać i wybrać odpowiedni napój dla siebie? 

 

Napoje hipotoniczne

Są to napoje, które mają niską osmolalność, czyli napoje które zawierają mniej cząsteczek ( elektrolitów i węglowadanów) na 100 ml niż płyny ustrojowe człowieka. Przykładem jest chociażby rozwodniony izotonik. Wchłania się najszybciej, świetnie gasi pragnienie, ale nie wyrówna Tobie strat elektrolitów i węglowodanów, gdyż ich praktycznie nie posiada. Kiedy napoje hipotoniczne mają zastosowanie? Przy lekkich treningach oraz przed treningiem. 

 

 

Napoje izotoniczne

Nie ma chyba sportowca, który by o nich nie słyszał.  Charakteryzują się tym, że zawierają taką samą ilość cząsteczek co płyny ustrojowe. W ich składzie jest więcej węglowodanów. Skutecznie nawadniają i utrzymują prawidłowe stężenie glukozy we krwi, a opóźnia pojawienie się zmęczenia. Nadają się jako napoje przy intensywnych wysiłkach – w czasie treningu i po treningu. Napojów izotonicznych na rynku jest wiele, jednak zdecydowana większość to po prostu chemia. 

Aby przygotować domowy izotonik wystarczy:

  • 0,5 litra wody
  • sok z połówki cytryny 
  • 2 łyżeczki miodu
  • odrobina soli

Sposób przygotowania: wszystkie składniki wymieszaj ze sobą. I gotowe! 

 

Napoje hipertoniczne

Ich osmolalność jest wyższa od płynów ustrojowych. Zawierają większe ilości węglowodanów, dlatego też są dobrym rozwiązaniem w celu uzupełnienia strat energetycznych po intensywnym wysiłku. Długo się wchłaniają i nie gaszą pragnienia. Przykładem takich napojów są słodkie soki owocowe. 

 

 

Napje energetyczne

Reklamowane jako napoje pobudzające, wpływające na lepszą koncentrację, zalecane przy wzmożonym wysiłku fizycznym. Jednak musisz wiedzieć, że coraz częściej naukowcy ostrzegają przed skutkami ubocznymi jak zwiekszone ryzyko zawału czy udaru. Napoje te są bardzo słodkie, a co za tym idzie sprzyjają otyłości, zaburzają sen, moga powodować wymioty, nudności, drżenie rąk, mogace doprowadzić do odwodnienia czy nadciśnienia. Oczywiście wypicie jednego napoju od czasu do czasu nie wyrządzi nam takich zniszczeń jak opisuję wyżej ale picie regularne napojów energetycznych, a już na pewno łączenie ich z alkoholem to zagrożenie nawet dla naszego życia.

 

 

Pamiętajcie, że:

  • utrata 1% wody to spadek wydolności organizmu o 10%!

 

Post Author: admin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *